Tuesday 11 February 2014

EDISI : Hey! Awak Terlupa Bendera Palestine!

Saya rasa ia boleh jadi perkara yang mengelirukan bagi anak-anak Palestin yang membesar di Amerika Syarikat, sekurang-kurangnya bagi saya sendiri. Sebagai seorang kanak-kanak, dahulunya saya sangat keliru.

Saya berasal dari sebuah keluarga pelarian Palestin. Keluarga saya dari kedua-dua belah ibu dan ayah, termasuk keseluruhan etnik di kampung mereka telah diusir oleh Israel pada 1948. Jadi, ibu dan ayah membesar di Jordan sebelum mereka ke Amerika Syarikat sebagai imigran. Semasa masih kecil, saya selalu keliru mengapa keluaraga saya berasal dari Jordan, tetapi kami ialah warga Palestin. Saya tahu saya ialah warga Palestin, tetapi saya tidak begitu faham.

Semasa di sekolah rendah, ada satu Minggu Antarabangsa dimana kami akan belajar mengenai pelbagai budaya. Dalam satu aktiviti, cikgu memberitahu yang Amerika Syarikat ialah sebuah negara imigran, dan kami semua datang dari pelbagai tempat. Cikgu berjalan di sekitar bilik dan bertanya kepada kami dari mana ibu bapa dan datuk nenek kami berasal. Apabila tiba giliran saya, saya menyebut Jordan.

Lagi satu aktiviti yang kami lakukan pada minggu itu ialah, cikgu meminta kami meletakkan satu pin di atas sebuah peta untuk menunjukkan dari mana keluara kami berasal. Saya melihat tiada Palestin di atas peta tersebut. Hanya Israel.

Saya pergi kepada cikgu dan berkata, “Saya rasa orang yang membuat peta ini terlupa untuk memasukkan Palestin. Ia tiada di situ.”

Cikgu membalas, “Tetapi saya ingat keluarga awak dari Jordan? Jordan ada di situ, sayang.”

Saya berkata, “Ya, memang kami dari Jordan, tetapi kami ialah warga Palestin jadi kami berasal dari Palestin.”

Cikgu meminta maaf dan kelihatan kehairanan. Cikgu berkata buat sementara waktu, saya letakkan pin itu di atas Jordan dahulu kerana kami tak menjumpai Palestin. Saya ikut sahaja. Kemudian, cikgu juga memberi kami pelekat bendera yang comel mewakili negara asal kami. Sekali lagi, saya mendapat bendera Jordan. Tiada pelekat bendera Palestin di set tersebut.

Terdapat beberapa kekecewaan dan kekeliruan yang saya dapat semasa saya kanak-kanak setiap kali ada perkara yang melibatkan antarabangsa. Contohnya, saya selalu terfikir, mengapa tiada bendera Palestin di Lapangan Terbang Antarabangsa O’Hare Chicago. Sedangkan semua bendera lain ada di situ.

Apabila saya semakin membesar, sudah tentu, saya sedar kenapa bendera kami tidak pernah ada dan tidak diiktiraf di kebanyakan peta. Tetapi, saya terpujuk dengan fakta bahawa kami masih dikenali sebagai warga Palestin dan masih berpegang teguh dengan budaya dan tradisi kami. Kami masih wujud.

Setelah bertahun-tahun, saya menjadi sangat berminat melihat peta-peta sejarah Palestin dan mengumpul bendera dan peta-peta Palestin. Malahan sekarang, saya ada banyak koleksi tersebut di dalam bilik saya.

Beberapa hari yang lalu, kawan saya Abeer memberi pautan “National Flags Made From Each Country’s Traditional Foods”. Bendera-bendera dicipta untuk mempromosikan Festival Makanan Antarabangsa Sydney. Bendera direka menggunakan bahan-bahan dan makanan asas di dalam sesebuah negara yang berpadanan dengan setiap bendera. Walaupun hanya ada 18 bendera yang dipaparkan, saya rasa bendera Palestin seperti hilang. Jadi, saya membuat sendiri bendera ini.

Warna merah ialah tomato, yang sering digunakan dalam kebanyakan masakan di Palestin, daripada ‘bamya’ kepada ‘kayalat bondoura’. Kami juga menikmatinya begitu sahaja untuk sarapan pagi bersama timun yang dihiris, telur, ‘hummus’, ‘labne’ atau ‘zayt w za’tar’.

Bercakap mengenai ‘zayt’, saya meletakkan buah zaitun hitam mewakili warna hitam pada bendera kami. Walaupun saya secara peribadinya lebih menyukai buah zaitun hijau, buah zaitun mempunyai pelbagai warna, bentuk dan saiz di Palestin. Dan sudah tentu, minyak zaitun ialah satu kemestian dalam semua masakan Palestin.

Untuk bahagian warna putih, saya menyapu sedikit ‘labne’. ‘Labne’ ialah keju yang diperbuat daripada yogurt. ‘Labne’ boleh dijumpai di setiap rumah di Palestin. Ia sangat sedap, terutamanya apabila dicampur bersama minyak zaitun dan dimakan bersama roti pita yang baru dimasak.

Akhir sekali, untuk warna hijau, saya menyusun daun parsley. Daun parsley ialah bahan utama yang digunakan dalam ‘tabouleh’, salah tradisional yang dikenali salad Levantine. Ia merupakan salad kegemaran saya.

Ada banyak lagi kombinasi yang boleh dibuat untuk bendera Palestin. Palestin kaya dengan pelbagai jenis makanan. Kami begitu hebat apabila melibatkan makanan sehinggakan Israel cuba mengambil alih makanan kami. Israel telah mengambil rumah dan tanah kami, dan tindakan seterusnya dalam percubaan memadam sejarah dan kewujudan ialah dengan mengambil alih budaya dan makanan mereka.

Walau bagaimana cara sekalipun, budaya dan identiti kami akan tetap kekal kerana kami sendiri mengekalkannya. Ini adalah sebahagian daripada pertahanan kami. Saya akan terus mempelajari sejarah dan budaya keluarga saya dan mewariskannya kepada anak saya satu hari nanti, inshaAllah. Saya akan terus memasak masakan Palestin. Saya akan terus membuat ‘dabke’.

Walaupun anak saya membesar dan menyedari bendera Palestin tidak diiktiraf ataupun tidak disenaraikan dalam “itu” atau “ini”, meraka akan tahu yang Palestin itu ada dan akan sentiasa ada. Palestin akan selalu hidup di hati kami.





Mohon muhasabah.. sejauh mana kita sayang? sejauh mana kita ambil peduli? :'(

 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...