Saturday 14 January 2012

EDISI : Dah masuk university baru tahu sekolah tu best..!!

Assalammualaikum wrhmt..
Alhamdulillah saat ini, masih diberi nikmat Iman dan Islam..
Masih mampu tersenyum bahagia..^_^ (ngee~~)


" Dah masuk university baru tahu sekolah tu best...!!!"
Haha..mesti korang pun merasakan yang sama kan???
hehe..begitu jugak dengan saya..kalau boleh diundur masa dan ketika..rasa mcm nak skolah balik jeh..huhu..mungkin sebab macam2 pengalaman dan perkara yang saya buat bila kat sekolah..huhu..(lagi2 dengan kawan2 yang gila2 and sekepala mcm saya..) whee~~hehe =p


Maahad Muar..
nama sekolah ni memang x asing bagi pelajar2 ex-sekola ni..huhu (memang la kan,dah sekolah dyorang)huhu..tapi bg saya SMKA Maahad Muar ni sangat2 ISTIMEWA buat saya..sebab 5 tahun kot saya hidup dalam ni..huhu..sejujurnya, time kat sekolah dulu rasa macam nak habis sekolah cepat2..(nk bebas kononnye) tp bila dah kat luar (di matrik or university) rasa mcm nk sekolah balik..huhu..(manusia memang x pernah puas dengan ape yang dimiliki) 

Tapi.. mengapa??? mungkin sebab saya SUKA kehidupan disana.. kehidupan dan cara hidup yang menyenangkan.. kalau ada wat salah dan kesilapan mesti ada yang menegur.. even cikgu,warden,senior or kawan2 sendiri..mungkin lebih terdidik senang cakap..tapi bila dah kat luar lain..semuanya bergantung pada diri.. keputusan di tangan kita.. pilihan di tangan kami.. hakikatnya..susah nak mencorak kain putih.. (bukan kain orang lain,tp kain sendiri kot.. ) Meski.. asas agama diterapkan dalam pembelajaran..tapi "kefahaman dengan hati" tidak semua yang dapat aplikasikan.. tidak semua yang dapat istiqamah.. dugaan bukan?? tapi bagi saya  ini lah cabaran  dan ujian- Nya untuk kami yang bergelar ex-Maahadian..
"We LOVE Maahad "


Maahad Muar..
kalau nak cerita tentang pengalaman di sini memang TERLALU banyak..amat2 banyak..huahua~~ tp bagi saya antara saat yang paling saya suka adalah ketika berada di Tingkatan 5..( mungkin sebab dah senior kot~~cewah!) Bukan ape.. semasa di tingkatan ni,, saya belajar macam2 perkara dalam hidup..hidup sebagai seorang pelajar, sebagai seorang senior, sebagai seorang ketua, sebagai seorang yang diberi TANGGUNGJAWAB dan AMANAH..before ni ada jugak rasa memegang tanggugjawab, tapi x terasa sangat dugaanNya..huhu..Tapi, apepon alhandulillah..Allah tunjuk cara..Allah bagi jalan.. meski banyak airmata yang mengalir.. tapi saya yakin DIA tetap bersama saya..=)

Okeh,nak cerita ni..masa sekolah dulu2 saya duduk asrama.. Best tau dok asrama ^_^ (ceh! promote2~~) bukan ape..yang bestnye dok asrama sebab semua keje buat dengan kawan2.. penat x payah cakap laa.. jadual pack,lagi2 form 3 and 5.. tuisyen la.. kursus motivasi laa..huhu ( xpela,, ni salah satu cara usaha namanyer..huhu) tp  TETAP BEST!! pelik kan..  sebab saya BAHAGIA buat itu dan ini semua..=) lagi2,buat sama2 dengan kawan2 saya..

Teringat pula majlis2 dan pehimpunan pagi yang kami kena handle pada setiap minggu..haha..macam2.. apepon kami belajar something dari situ..belajar cara untuk mengatasi masalah dan berhadapan dengan orang yang macam2 kerenahnya~~~huhu..tapi kami seronok.. " ex-Exco Maahadian 08/09" serius,yana rindu korang~~bukan mereka sahaja..tapi semua ex- Maahadian 04~09 ..=')




~ tinggal kenangan ~

PARADIGMA :)
Actually.. x payah cerita kenangan2 lama ni balik pun xpe...bukan sekolah Maahad Muar jeh..sekolah2 lain pun sama..kan?? tapi just nak share kat sini yang sebenarnya,kenangan2 lame yang mengajar kita untuk terus memilih jalan dalam kehidupan pada hari ini.. nak jadi terus terpimpin dan terdidik macam kat sekolah dulu2 ke atau terus meneruskan kehidupan yang kita x tahu ape kesudahannya.. pilihan kat tangan kiat..Allah dah tunjuk cara.. (kain kita,corak lah sendiri~~) just PERINGATAN!! untuk semua..termasuklah diri sendiri yang mudah alpa..Semoga petunjuk-Nya sentiasa menerangi hidup..agar keberkatan mudah digapai dari-Nya..
"..Ya ALLAH, janganlah ENGKAU pesongkan hati kami sesudah ENGKAU berikan petunjuk kepada kami.."

SOLUSI :)
kAIn kItA cORaK LaH sENdIRi..
nAK JAdIK mAkIN CaNTIk KE aTAu bUrUK..
NAk JaDIk MaKiN LaMa..
MAkIN bERnILAi kE AtAu mAkIn rAPuH..

Wasalam ^_^







No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...