Friday 13 January 2012

EDISI : Senaskhah " Buku Manual Kehidupan"

Assalammualaikum wrhmt..
Alhamdulillah saat ini, masih diberi nikmat Iman dan Islam..
Masih mampu tersenyum bahagia..^_^ (ngee~~)

Okeh..kali ini saya ingin memperkenalkan dan mempromote kepada korang satu naskhah buku yang dipanggil "Buku Manual Kehidupan" . Buku ini sangat istimewa sebab segala isi kandungan dalam buku ini sangat benar-benar belaka. (xde tipu lah..no fiksyen2)  Urutan isi disusun dengan begitu cantik dan tersusun sehingga tiada satu pun cacat celanaya. (no spelling error okeh~~)  Malah, buku ini boleh dijadikan rujukan sepanjang zaman. (edisi terhad maa,xde percetakan dan edited semula..) Hebat kan??mestilah.. sebab buku itu adalah "AL-QURAN" =)
Al-Quran adalah "Kalam Allah s.w.t. yang merupakan mukjizat yang diturunkan kepada Nabi Muhammad oleh malaikat Jibril  secara  mutawatir serta membacanya adalah ibadah"
Katakanlah (wahai Muhammad): "Sesungguhnya jika sekalian manusia dan jin berhimpun dengan tujuan hendak membuat dan mendatangkan sebanding dengan Al-Quran ini, mereka tidak akan dapat membuat dan mendatangkan yang sebanding dengannya, walaupun mereka bantu-membantu sesama sendiri". (Surah Al-Israa' : 88)

Al-Quran merupakan naskhah TERPENTING dalam kehidupan kita.(korang tahu x ni??) Namun..setakat mana kita sebagai manusia ciptaan-Nya mementingkannya dalam rutin seharian?? (korang perasan x??) Ok,sekarang ingin saya bertanya dimana korang letak Al-Quran korang sekarang??? (jawab jujur2,jangan tipu~~huhu) Di almari lama kat belakang rumah kah??di atas meja yang hanya menjadi perhiasan kah?? atau korang  x tahu pun korang letak kat mana sebenarnya?? (nauzubillah~~mnx2 x mcm 2 ye..) laaa..tadi kate buku TERPENTING?? letak kat mana pun x engat..dah sudaa..=_=

Tetapi..itulah hakikatnya.. kita ni manusia yang dijadikan Allah untuk menjadi khalifah di muka bumi.. tapi kita lupa Allah dah bagi siap2 "Buku Manual Kehidupan " untuk kita BACA..untuk kita FAHAM..untuk kita AMAL..apa yang terkandung..apa yang kita sebagai seorang hamba-Nya perlu lakukan..tapi kita pada hari ini??dok sibuk baca magazine ntah ape2..sadis kan?? 

ANALOGI :)
Pertama >> Seorang pelajar jurusan kejuruteraan elektronik akan berusaha membawa buku " Fundamental Electric Circuit" oleh Mc GrawHill untuk pergi ke kelas Electric Circut untuk mendapat A+ dlm subjek tersebut.
Kedua >> Seorang usahawan yang berkomitmen akan membawa fail-fail  pengurusan untuk  pergi ke mesyuarat  di syarikatnya agar urusan perusahaannya berjalan dengan lancar dan berjaya mendapat keuntungan.
Ketiga >> Seorang remaja perempuan berusia 18 tahun sentiasa membawa diarinya kemana-mana sahaja untuk meluahkan rasa hati dan menulis kehidupannya pada setiap hari agar dia merasa lega dengan perasaannya yang terpendam.

Tetapi...adakah seorang hamba ALLAH membawa AL-Quran bersamanya pada setiap hari?? pada setiap saat?? untuk membaca dan memahaminya setiap kalimahnya pada setiap kali?? padahal segenap 24 jam sehari semalam dalam kehidupan kita menggunakan segala macam nikmat-Nya.. nikmat kehidupan yang melimpah ruah,nikmat oxygen untuk bernafas, nikmat anggota badan untuk bergerak, nikmat akal fikiran untuk memilih yang baik dan buruk, nikmat  kasih sayang keluarga, nikmat sahabat yang membahagiakan (lagi sekepala..)


PARADIGMA :)
Jadi...sebenarnya adakah kita benar2 tahu mengHARGAI nikmat-NYA??tahu menggunakan segala nikmat-NYA dengan cara yang betul2 yang dikehendaki-NYA??sedangkan AL-Quran @ "Buku Manual Kehidupan" kita pun x tahu kat mana?? 
Bukanlah saya mengata perbuatan untuk mengaib tapi sebagai peringatan bukan sahaja untuk semua tapi semestinya untuk DIRI saya sendiri..
Mari bersama berubah..jadilah hamba-Nya yang benar2 tahu menghargai~~=)





SOLUSI :)
sEsUngGuhnYa..
AL-QURAN bUkaN sEkAdaR ..
SenASkHah " BuKU MaNuAL kEhIDuPaN "..

Wasalam..^_^

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...