Friday 20 January 2012

EDISI : " Dengan Hikmah Kita Meneroka "

Assalammualaikum wrhmt..
Alhamdulillah saat ini, masih diberi nikmat Iman dan Islam..
Masih mampu tersenyum bahagia..^_^ (ngee~~)

Kali ini saya ingin bercerita pula tentang kehidupan saya di UNIVERSITI.. semalam rasanya masih kat sekolah tiba2 hari ini dah masuk universiti..huhu.. cepat jeh masa berlalu kan..tapi itulah kehiduapan.. perubahan demi perubahan.. dan kita semestinya perlu bijak menghadapinya.. (ayat motivasi siket..hehe)

"With wisdom we explore "

Alhamdulillah, pertama kali dapat tahu dapat tawaran ke UTHM  @ Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.. hepi lah jugak sebab ermm.. (dekat kot..batu pahat-muar xla jaoh mane..huhu) tapi saya percaya nsyaALLAH rezeki belajar saya di sini.. =) mungkin kalau saya kat universiti lain, saya x merasa nikmat belajar di sini.. mungkin jugak saya x jadik sebegini.. alhamdulillah sangat2, pertemuan dengan beberapa akhowat membuka MATA DAN MINDA saya untuk lebih kenal TUJUAN SEBENAR HIDUP serta CABARAN DAN DUGAAN CINTA DUNIA yang bakal saya hadapi.. (semoga sentiasa diberi petunjuk daripada-Nya.. doakan saya yer..^_^ )

UTHM.. gemilang akan dijulang.. ( ceh! lirik lagu uthm pulak..) Bagi saya, UTHM ni sangat2 humble.. rilek jeh.. lagipun uni ni baru nak naik.. mungkin ia x se'gah' universiti lain yang dah bertahun2 bertapak tapi tu yang saya suka.. ia mencabar kami untuk terus naikkanya..huhu..tiba2 semangat.. (kalau NC baca ni, mesti dia bangga..hehe) bagi saya, x kesah belajar kat mana2.. yang penting USAHA dan terus BERUSAHA..hee=)
Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:  "Siapa yang keluar untuk menuntut ilmu maka ia berjuang fisabilillah hingga ia kembali". (Riwayat At-Tarmizi dan Ad-Darimi)
Walaubagaimanapun, sukanya hendak saya mengingatkan yang ilmu tu x terbatas pada ilmu - ilmu dunia sahaja.. ILMU AKHIRAT janganlah dilupakan..=)
Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: "Barangsiapa menginginkan soal-soal yang berhubungan dengan dunia, wajiblah ia memiliki ilmunya; dan barangsiapa yang ingin (selamat dan berbahagia) di akhirat, wajiblah ia mengetahui ilmunya pula; dan barangsiapa yang menginginkan kedua-duanya, wajiblah ia memiliki ilmu kedua-duannya pula." (HR. Bukhari dan Muslim)

Then, bermulalah kisah saya kat sini..huhu.. (xde kisah ape sangat pun sebenarnya..hehe) cumanyr nak berkongsi tentang rakan2 se-course ngan saya.. group fb " Kami Geng BED"  ape BED tu?? Itulah kod jurusan ktorang kat sini.. KEJURUTERAAN ELEKTRIK DAN ELEKTRONIK ( MIKROELEKTRONIK) haha..memang best laa.. disini, saya kenal ramai kawan2 dari utara, timur, barat, dan selatan.. so, meski saya belajar di Johor.. kecek2 kelate, kami angpa, sume dah biasa jugak..hehe..(ni nga belajar loghat2 utara,,)hahahaha.. tu yang syok tu.. " Satu Malaysia" (wah3!!) kat sini jugak saya rapat dengan beberapa kenalan sebab kami satu PA..hehe.. ini lah mereka.. (act, malu kalau dyorang baca blog ni..=_=)

Ika, Qilah, Nisya, Yasmin, Echa Iris, Ha, Iffah, Mai, Wawa, Yana (me),  Aisyah
Actually, ramai lagi kawan2 yang satu course.. tapi lain kali saya cter eh.. (sory pada yg lain2..huhu) Mereka ni semualah yang merencah2kan kegembiraan dalam hidup saya di UTHM..terima kasih semuaa~~huhu..semoga persahabatan kita kekal hingga akhir hayat..

PARADIGMA :)
Rasanya..semua orang pernah melalui benda yang sama kan?? first time masuk tempat baru and culture shock ke tidak..(tu jeh bezanya..hee) cuma nak share kat sini.. kat mana2 tempat pun kita dicampakkan oleh-Nya.. ia sebenarnya satu nikmat dan ujian..antara kita nak mengendalikan diri dan kehidupan sebagai seorang "AKU TETAP AKU" atau follow jeh dengan keadaan persekitaran.. pilihan di tangan kita.. akal ALLAH dah bagi untuk fikir yang baik atau yang buruk.. just PERINGATAN bersama.. semoga hati tetap kepada-Nya walau dimana sahaja kita berada.. (doa sama2 yup ^_^)

Nak koNgsI dOa lAgi >> Doa bELaJaR :)


SOLUSI :)
" dENgAn hIKmAh kItA mEnErOka"
" sEhIkmAh mAna pUN ilMu ditErOkA, eNgatlah bAhAwa sEmUanYa aDalaH mILik ALLAH, mAka bERsYukUrlah.. "

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...